Loading

CALISTHENICS

CALISTHENICS

Η Καλλισθενική γυμναστική ή Calisthenics όπως είναι παγκοσμίως γνωστά είναι εμπνευσμένη από την γυμναστική των αρχαίων Ελλήνων πολεμιστών και αθλητών. Είναι το σύστημα προπόνησης που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Έλληνες είτε για να ετοιμάσουν το σώμα και το πνεύμα τους για μάχη είτε για να λάβουν μέρος σε αγώνες είτε απλά για να έχουν υγεία και καλή φυσική κατάσταση. Τα calisthenics προέρχονται από την αρχαία Ελλάδα. Η λέξη έχει ελληνικές ρίζες και προέρχεται από τις αρχαιοελληνικές λέξεις κάλλος που σημαίνει ομορφιά και σθένος που σημαίνει δύναμη (σωματική και ψυχική). Η πρώτη αναφορά που έχουμε είναι από τον ιστορικό Ηρόδοτο, ο οποίος γράφει ότι όταν ο Ξέρξης έστειλε κατασκόπους να παρακολουθήσουν το στρατόπεδο των Σπαρτιατών, του ανέφεραν πως οι Σπαρτιάτες γύμναζαν το σώμα τους με άγνωστες γι’ αυτούς ασκήσεις. Αυτές οι συγχρονισμένες και ρυθμικές κινήσεις παραφράστηκαν από τους Πέρσες σαν ένα είδος φυλετικού χορού και επομένως σαν ένδειξη αδυναμίας. Πλέον όλοι γνωρίζουμε το τραγικό λάθος των Περσών.

Η καλλισθενική γυμναστική είναι ένα σύστημα προπόνησης κατά βάση αναερόβιο το οποίο περιλαμβάνει μία ποικιλία κινήσεων, συχνά ρυθμικών και συγχρονισμένων, που δρουν συνεργιστικά και συντονισμένα, με βασική αντίσταση το ίδιο το σωματικό βάρος και χρησιμοποιώντας ελάχιστο ή καθόλου εξοπλισμό.

Οι καλλισθενικές ασκήσεις δρουν με φυσικό τρόπο, επιφέροντας εντυπωσιακά αποτελέσματα στη σύμμετρο μυϊκή ανάπτυξη και ενδυνάμωση όλου του σώματος, με βάση πάντα τα γενετήσια χαρακτηριστικά κάθε ατόμου. Αυτό όμως που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι οι ικανότητες που θα αποκτήσει το σώμα σας.

Στόχος αυτού του συστήματος προπόνησης είναι η σύμμετρος ενδυνάμωση όλων των μυών του σώματος, καρδιακών και σκελετικών, η ανάπτυξη της λειτουργικής δύναμης και κινητικότητας, καθώς και άλλων δεξιοτήτων όπως η ισορροπία, ο συντονισμός και ο σωματικός έλεγχος. Εκτός από την αύξηση και συντήρηση της μυϊκής δύναμης βοηθά στην αύξηση της οστικής μάζας, την ενδυνάμωση του συνδετικού ιστού και την αύξηση του μεταβολισμού.

Σημαντικό στοιχείο της προπόνησης στην καλλισθενική γυμναστική όπως ήδη αναφέρθηκε είναι η βελτίωση της νευρομυϊκής συναρμογής και της αρμονικής κίνησης του σώματος στο χώρο. Οι ασκήσεις στοχεύουν στην συμμετρική άσκηση όλου του σώματος και στην επίτευξη της μέγιστης δυνατής συνεργασίας των μυϊκών ομάδων, με ταυτόχρονη συστολή όσο το δυνατόν περισσότερων μυϊκών ινών, ώστε να επιτευχθεί ή μέγιστη απόδοση. Για το σκοπό αυτό δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στον πυρήνα του κορμού που είναι οι κοιλιακοί και οι ραχιαίοι, ως κέντρο της ισορροπίας του σώματος. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται επίσης στη σωστή τεχνική εκτέλεσης όχι μόνο των ασκήσεων αλλά και της αναπνοής.


Πιο συγκεκριμένα η καλλισθενική γυμναστική περιλαμβάνει:


  • -Βασικές προοδευτικές ασκήσεις σωματικού βάρους
  • -Συνδυαστικές ασκήσεις σωματικού βάρους
  • -Ισομετρικές ασκήσεις
  • -Συνασκήσεις με άλλους αθλούμενους
  • -Ακροβατική γυμναστική
  • -Hand balancing -Στηρίξεις
  • -Δυναμική ευλυγισία

Δημήτρης Γιαμπουράς

Calisthenics Instructor